Komen saya kepada UZAR

Assalamu’alaikum wbt.

Komen kali ni pula berdasarkan artikel yang diutarakan oleh Ustaz Zaharuddin (UZAR) dalam artikelnya yang bertajuk “Dua Isu Sukar Dipermudah : Kewangan Islam & Wahabi. Apa yang saya bahaskan dalam posting ini adalah pandangan saya individu sahaja.

Assalamu’alaikum wbt UZAR,

1.) Saya terpanggil untuk memberi hujah2 saya berdasarkan artikel ini. Ya, memang kebanyakan orang ‘awam’ ini kurang memahami akan konsep2 ekonomi dan perbankan Islam. Namun begitu tidak salah bagi masyarakat untuk bersuara dan mengutarakan pendapat berpandukan pemahaman agama yang difahaminya tanpa menghentam keromo. Ini kerana setiap pandangan mereka kebiasaannya terdapat huraian beserta dalil yang menyokongnya bertujuan ‘menegur’ (mungkin) para ilmuan Islam supaya tidak mengulangi kesilapan sepertimana yang telah dilakukan oleh paderi dan rabai yang menghalalkan perkara yang haram.

2.)Saya juga ingin memetik komen Rodin (komen#68) yang meminta supaya komen didasari oleh Al-Quran dan As-Sunnah dalam memahami situasi duniawi, bagi saya ia lebih menyokong pandangan yang lebih universal diperlukan bukan sahaja dari segi kewangan Islam tetapi lebih kepada perkaitan lain. Saya ambil contoh peranan kapitalisme dalam kewangan dan sejarahnya yang dirancang oleh musuh2 Islam (baca:Zionis), pemahaman dari setiap sudut akan menguatkan lagi umat Islam dalam membina nilai2 ekonomi yang lebih “Islamik” berbanding dengan sediada.

Saya bukanlah pakar lebih mahir dari ulama fiqh dan saya amat menghormati disiplin ilmu dan pemiliknya yang diutarakan UZAR. Ini hanyalah suara hati saya yang tidak senang melihat sistem perbankan Islam hari ini tidak jauh bezanya dengan sistem perbankan konvensional dan mungkin perlu dirujuk dalam konteks yang lebih luas.

Maafkan atas segala salah silap dalam penulisan saya.

Leave a Reply

