Jawapan saya kepada Anonymous- dipetik dari zharifalimin.blogspot

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Jika anda pernah membaca blog zharifalimin.blogspot, blog ini banyak membincangkan isu2 berkenaan fitnah akhir zaman yang sangat kritikal pada hari ini.

Artikel yang dibincangkan ini adalah berkenaan persamaan dan pengaruh unsur Hindu dalam agama Kristian. Hasilnya banyak komen2 yang dilontarkan baik dari Islam dan Kristian, suka saya ingin menjawab persoalan2 yang diberikan oleh penanya bernama ‘Anonymous’ pada posting saya kali ini.

Anda boleh rujuk artikel asal di SINI

Dan disini adalah jawapan yang saya sediakan, oleh kerana terlalu panjang dan masalah pada blogspot maka saya tuliskan disini sebagai salinannya:

Salam,izinkan saya menjawab soalan anon (5 Nov 2:42)

1.)Petikan dari Al-Quran:
“Dan dari mana saja kamu keluar,maka palingkanlah muka kamu ke arah Masjidil Haram.Dan di mana saja kamu berada,maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya,agar tidak ada hujah ke atas kamu,kecuali orang2 yang zalim di antara mereka”
(Surah Al-Baqarah,ayat 150)

Ayat diatas menerangkan kiblat umat Islam adalah pusat Masjidil Haram (yakni Kaabah).Relevan arah tujuannya menunjukkan uniti semua umat Islam di dunia ini yang akan menghadap ke arah yang sama.Sekiranya Kaabah dialihkan umat Islam tetap akan menghadap pada tempat yang sama iaitu di pusat Masjidil Haram.

Sememangnya kewajipan umat Islam menghadap kiblat ketika melakukan ibadat solat fardhu namun sekiranya menghadapi kesulitan (dalam kenderaan,berperang,dsbg) tidaklah menjadi masalah untuk menghala ke arah lain.Ini membuktikan Islam agama yang mudah.

2.)Terdapat banyak bukti kerasulan Muhammad S.A.W samada sains ataupun sejarah.Baik dari sudut agama Kristian,Buddha,mahupun Hindu terdapat bukti kerasulannya.Bukti yang nyata Muhammad S.A.W menerima wahyu daripada Allah melalui perantara Malaikat Jibril A.S adalah tidak terdapat satu pun penyataan dalam Al-Quran yang bercanggah antara satu sama lain samada melalui Sains atau sebaliknya. Sedangkan di dalam Bible terdapat seribu satu percanggahan samada dari sudut akidah hingga kepada ilmu sains itu ditambah dengan pelbagai
versi Bible itu sendiri menunjukkan kontradiksi.

3.)Bulan dan bintang itu hanya simbol bahawa syiar Islam itu wujud di kalangan masyarakat sahaja.
Ianya bukan kemestian bahkan tidak menjadi salah jika dibuang seperti sesetengah kawasan yang tidak ada lambang ini di masjid2. Berbeza dengan Kristian kerana sepanjang hayat Jesus tidak pernah menggunakan salib tapi hanya disalib.

4.)Allah menciptakan syurga dan neraka sebagai balasan ujian yang diberikan-Nya.Saya memberi analogi kepada saudara
-peperiksaan di sekolah:murid yang berusaha dengan betul akan
berjaya dan malas akan gagal, balasan syurga adalah sesiapa yang berusaha dalam ujian Allah pada jalan yang betul dan bukan berpaling pada-Nya! Sudahkah
saudara membuat penilaian secara ilmiah terhadap agama saudara yang terang2 diselewengkan dengan
kritikal terutamanya dari sudut akidah seperti Triniti!

Saya tidak menafikan ada umat Islam yang akan masuk neraka juga namun bukanlah selamanya kerana umat Islam tidak menolak keEsaan Allah.
Dan saya juga tidak menafikan ada negara2 Islam yang miskin bahkan mundur namun bukanlah manifestasi kebenaran sesuatu agama itu betul,adakah saudara membuat perkiraan yang tidak adil walhal semua keadaan ini adalah hasil neo-
imperialism dan kapitalisme yang menekan negara2 Islam.Kejahatan Bush bukanlah kerana agamanya tapi
kerana tindakannya yang menindas Islam.Suicide bomber pula,adakah saudara layaknya berada pada
tempat mereka yang begitu terdesak untuk meneruskan sisa2 hidup yang ditindas seperti di Palestin, Iraq,dsbnya? Mereka tidak mempunyai
pilihan,lihat sahaja layanan israel.

Quran mengatakan:
Orang2 yang telah Kami berikan kitab kepada mereka bergembira dengan kitab yang diturunkan kepadamu,dan di antara golongan2 (Yahudi dan Nasrani) yang bersekutu,ada yang mengingkari sebahagiannya.Katakanlah “Sesungguhnya aku hanya diperintah untuk menyembah Allah dan tidak mempersekutukan sesuatupun dengan Dia.Hanya kepada-Nya aku seru (manusia) dan hanya kepada-Nya aku kembali.
(Surah Ar Ra’d:ayat 36)

Islam menggalakkan perpaduan,namun penegasan yang diberikan di dalam Al-Quran bukanlah bererti jangan berkawan dengan orang Yahudi dan Nasrani tetapi hanya jika mereka bersekutu di antara satu sama lain. Sedarkah umat Kristian apa dosa yang telah dilakukan oleh Yahudi terhadap Jesus!? Oleh itu mereka selama2nya tidak akan berbaik2 bahkan mustahil.Disebabkan itulah Al-Quran menegaskan seperti ayat diatas,persaudaraan yang berlaku diantara Yahudi dan Kristian seperti mana yang terjadi sekarang adalah mereka ini bukan lagi penganut Kristian/Yahudi tetapi Dajjal kerana sudah dipesongkan sehabis2. Jika benar Allah akan
membunuh mereka yang tidak percaya kepada agama-Nya kenapa umat Kristian/ Yahudi dibenarkan
memasuki Palestin saat pemerintahan Islam ditegakkan di zaman Umar Al-Khattab?

Kesimpulan yang saudara berikan adalah kerana saudara tidak mendalami ilmu Islam dengan lebih
mendalam,saudara hanya sekadar mendengar kata2/propaganda2 yang didakyahkan oleh golonganb anti-Christ supaya saudara kekal sesat dan tidak kembali ke jalan yang benar.

Saya mengajak saudara supaya beriman kepada Allah dan taat pada perintah-Nya,fitnah yang berlaku
pada masa kini sangat dahsyat sehingga mata hati saudara sudah tertutup.Saudara kajilah sejarah, agama,dan segala sumber,ketahuilah Islam itulah agama yang sebenar2nya..

Dan kepada sahabat2/saudara2 Islam saya,diharapkan supaya kita dapat mengawal emosi kita dalam berbicara,kita sebagai orang Islam seharusnya berbicara secara berhikmah. Sekiranya kita melenting memaki hamun secara membuta tuli nescaya golongan2 bukan Islam akan semakin benci dan jauh kepada Islam.Kita yang berdosa pula nanti..

Salam

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s